✨ هنبدع في التجاهل.. زي ما أبدعنا في الاهتمام ✨
✍️ بقلم المستشار الإعلامي والسياسي خميس إسماعيل
عارف يعني إيه تبذل مجهود علشان تهتم بحد؟
يعني تشيل همّه وهو مش حاسس،
تفكر فيه أكتر ما بيفكر في نفسه،
تحاول تحسّسه إنه مش لوحده، حتى وأنت اللي محتاج اللي يطبطب عليك.
تعافر علشان تحافظ عليه،
تعدي عن غلطاته،
وتتجاوز عن وجعك،
بس علشان هو يفضل موجود.
لكن لما تكتشف إنك كنت لوحدك في المعركة،
وإنك الوحيد اللي شايف العلاقة تستاهل،
وقتها بس… هتعرف تبدع في التجاهل!
مش هنهرب ولا نضعف،
إحنا هنتجاهل بنفس الإتقان اللي كنا بنهتم بيه،
هنتجاهل بكل الرقي اللي كانوا فاكرينه سذاجة،
ونعرفهم يعني إيه لما الشخص اللي بيدي بدون حساب، يقرر يقفل الحساب خالص.
هنمشي بنفس الهدوء اللي دخلنا بيه حياتهم،
لكن المرة دي… من غير صوت، من غير مبررات، ومن غير دموع.
لأن الاهتمام لما يبقى من طرف واحد… بيتحول لعبء،
وإحنا مش هنفضل شايلين حاجات مش بتتقدّر.
فمن النهاردة… لو ما قدروش اهتمامك، ابدع في تجاهلك.
التجاهل مش قسوة،
ده رد فعل طبيعي لما الطيبة تتقابل ببرود،
ولما الحب يترد عليه بجفاء.
سيبهم يدوقوا غيابك زي ما كانوا واخدين وجودك كأنه عادي،
ولما يسألوا عليك… قول لنفسك بهدوء:
أنا دلوقتي ببدع في التجاهل، زي ما كنت ببدع في الاهتمام.
—
أنا وقلمي وقهوتي ☕
أحيانًا الصمت أبلغ من الكلام، والغياب أوجع من أي عتاب… فلتكن كرامتك أول اهتماماتك.
فقرة ختامية 🌸
الاهتمام فن… والتجاهل أحيانًا يكون أرقى الفنون، فاختر فنك بحكمة.