كتب/السيد ابوزيد/محمود عمار
مع العدد العام يعمل ملايين على مستوى مصر كلها ولو رب الاسرة يجهز بنتة او ابنة للجواز هيصرف مالا يقل عن 200000جنية ودى كلها ضغوط على الاسرة طيب من خلال المنظومة الاقتصادية الجديدة اللى سمتها (بيت المليونير المصرى)
وهيكون صندوق فى البنوك المصرية تحت رقم 90 مليون على سبيل المثال كل مواطن يدفع 100 جنية
يعنى 9 مليار جنية على المستوى العام يعنى 9 مليار جنية وقسمت على المستوى العام 90 مليون مواطن على 5 افراد يعنى اسرة وبالتالى يكون 18 مليون اسرة كل اسرة تشترى حافظة ب10 جنية يعنى 1 مليار و800 مليون يكون المجموع 10 مليار 800 مليون و100 جنية وال10 جنية تدفع مرة واحدة فقط وفتح باب التبرعات الهدف منة ضح اموال سريعة واعانة اى فرد او اسرة غير قادرة على الاشتراك وكزلك التعاون معالجمعيات الخيرة وبكدا نكون قدرنا نغكطى الناس اللى متقدرش تشترك بعد كدا 1000 جنية من كل فرد تعنى 90 مليار جنية تدفع مرة كل سنة على مدار خمس سنوات 1000 تعنى 450 مليار جنية + 10 مليار و800 مليون + التبرعات ممكن نوصل 500 مليار جنية المبلغ الاساسى 500 مليار هيطلعوا فوائد بنكية 50 مليار جنية المبلغ الاساسى هنشتغل بيها فى مشاريع قومية على سبيل المثال مصانع تكرير بترول زراعة صناعة ثروة سمكية وهكزااما الفوائد البنكية هتصرف فى الخدمات العامة للدولةفى شئ المجالاتاللى بيشرب سجاير بيشترى علبة السجاير اغلا من تمنها 1جنية
لما يتحصل الجنية دةلصالحة المشروع ونفترض ان 25 مليون مواطن بيدخن يعنى 25 مليون جنية يوميا
يعنى 750 مليون كل شهر يعنى 9مليار 125 مليون كل سنة والمبلغ دة بيدخل الصندوق بياخد نفس الدورة يعمل مشاريع والفوائد خدمات عامة وازا وضعنا 1 جنية على كل ورقة متداولة فى الحكومة واعتبرنا ان فى 50 مليون حركة يومية هيكون50 مليون كل يوم
دة غير ان فى ورق على سبيل المثال بيكون تمنها1.90 وانتى بتدفىع ال2 عشر قروش دى تعنى ملايين على المستوى العام
دى بعض البنود البسيطة للتمويل وبكدا يكون فى مصدر غير منتهى للدخل وبدون ضغط على الجميع
والمرحلة الاولى هتوصل للاسر ة
مليون جنية فى خلال 10 سنوات يعنى 200 الف لكل فرد للاسرة
والمرحلة التانية بتستهدف ان كل مواطن على ارض مصر يكون معاة مليون جنيه
ودة معناة ان المشاريع القومية هتنقل مصر الى دولة متقدمة وهتقضى على البطالة ولما كل اسرة يكون معاها مليون جنية هنشتغل على الظهير الصحراوى نعمل مدينة صناعية وحوليها مدن اسكانية كل اسرة تاخد قطعة ارض بتمنها وتبنى عليها ليها ولاولادها وبكدا نكون حلينا ازمة الاسكان لفترة طويلة
ونقلنا الناس من المدن المزدحمة لللصحراء وكل مدينة هتكون مبنية على التراذ الحديث وفيها كل المرافق والخدمات اللى الناس هتحتجها ويكون بين كل مدينة سكانية والمدينة الصناعية ربع او نصف ساعة
الفائدة للدولة ان الاقتصاد هيتحسن وتقضى على البطالة والازمة السكانية والدولة تقدر كمان تتحرك بنوع من الحرية لئن هيتشال من عليها ضغوط واعباء كتير ولما مستوى الناس يتحسن هتقدر تشيل الدعم نهائى وبكدا بنتحرك فى كل اتجاة
بالنسبة للمواطن هنوفرلو حياة كريمة وفرص عمل لة ولولادة وبيت وفلوس كل اللى بيحلم بية
كمان هنقضى على العشوائيات بخرجهم للمجتمعات الجديدة وعلى القرى الفقيرة وهنساعد المصانع سواء الحكومية المتوقفة او المصانع المتعسرة يعنى كل اللى مصر بتحلم بية هيتحقق من خلال المنظومة دى الفوائد للدولة وللمواطن حدث ولا حرج كل اللى بتحلم بية للدولة ولنفسك كمواطن او اسرة هيتحقق بازن اللة . ولما كل اسرة توصلها مليون جنية وبعد كدا كل فرد يوصلة مليون جنية المصانع والفلوس اللى موجودة و المصدر اللى لاينتهى هتدنها للدولة تطور بيها كل شئ وتسدد ديون وتكون الدولة عندها بكدا كل المقومات اللى تخليها احسن دولة فى العالم وكمان نساعد الدول الى محتاجة مساعدات