المخابرات العامة المصرية الحرب بين مصر وتركيا

المخابرات العامة المصرية
الحرب بين مصر وتركيا

كتبت / نانا المصرى

الدنيا ولعت خلال ساعات فى شرق البحر المتوسط ..
وكل وكالات الانباء عملت استبيان عن مدى امكانية حدوث حرب او مواجهات بين مصر وتركيا ..

وفيه اللى عاوز دا يحصل باى شكل .. لكن اللى بيفهم فى السياسة ..

واللي عارف تحركات مصر خلال هذه المرحلة .. حيعرف ان مصرقارئة المشهد كويس جدا ..

وان التوترات الحالية اخر كارت بتلعب بيه ” بريطانيا” للحصول على مكان لها فى ساحة الشرق الاوسط بعد ما تم خلعها واحلال امريكا محلها ..
وجبنا روسيا عشان توازن التواجد الامريكى ..
وجبنا ايطاليا وفرنسا عشان توازن الاتنين ..
وخلينا ايطاليا تطلع فوق فرنسا عشان لو فرنسا لعبت بديلها ..
وجبنا المانيا عشان توازن ايطاليا … الخ
.
.

المهم .. ممكن تقولوا كدا .. ان العرب لاول مرة من 500 سنة بيخططوا .. وتحديدا الرباعى العربى بيقود الامور ببراعة وسط طريق ملئ بالصعاب والتحديات
.
.
طوال 500 سنة كنا بنحارب بعض او بنحارب ونواجه أذيال المسيح الدجال ..
والان .. وببراعة .. تم قطع كل اذياله واجبارة على المواجهة المباشرة
.
.
ولمن لا يعرف العدو الاكبر هو الذي :

– صنع تركيا واقام لهم وطنا وقضى عليهم بالوقت المناسب
– وكان سببا فى اقامة الكيان الصهيونى على ارض فلسطين
– انشا ودعم جماعة الاخوان لتكون بديلا للخلافة الاسلامية
– ومن دعم حكم الملالى الايرانيين لاقامة خلافتهم الشيعية
– ومن كان سببا فى فصل جنوب السودان عن شماله
– وهو الذى خطط لفصل دارفور عن شمال السودان
– وهو من اشعل الوضع فى ليبيا ويوجه قطر لدعم السراج
– ومن دعم وهندس الاتفاق النووى مع ايران
– ومن كان سببا فى دمار العراق وسوريا
.
.

وللعلم ..
قطر ليست عدو لمصر …. بل مجرد (( ذيل ))
وتركيا ليست عدو لمصر … بل مجرد (( ذيل ))
وحماس ليست عدو لنا …. بل مجرد (( ذيل ))
والاخوان ايسوا اعداء لنا .. بل مجرد (( ذيل ))
وايران ليست عدو لنا …… بل مجرد (( ذيل ))
وإسرائيل ليست عدو لنا …بل مجرد ((ذيل ))

.

كل هؤلاء مجرد ذيول .. .. وقد تم صناعتهم ببراعة لاستخدامهم لتحقيق أهداف محددة .. والحمد لله فى بداية المواجههة .. تم تحييدهم ببراعة .. لتتحول المواجهة الان مع العدو الاصلى لاول مرة .. راجل لراجل
.

تميم المجد انتهى واتحرق وبياكل موز ..
واردوغان بيلم عزاله والسعب التركى حيشيله ويعلم عليه ..
وحماس تحت الكماشة المصرية واخرهم شوية الفلوس اللى بياخدوها من تميم .. والاخوان الشعب المصرى حرقهم ..
وايران مش فاضية وملخومة باللى عندها
.

العدو الاصلى عنده كل خيوط اللعبة .. لانه هو اللى عملها كلها .. عنده مفاتيح الاخوان .. والاتراك .. والفلسطينيين .. واسرائيل .. وامريكا .. واوربا .. والعرب .. والسنة والشيعة .. وداعش والنصرة والقاعدة ..
وممكن تقولوا كدا كان بيعرف يولع الدنيا ويهديها زى ماهو عاوز .. عشان كدا كان دايما بيقولوا عليه انه هو المخ .. وامريكا العضلات .. لان هو اصلا اللى عمل امريكا ومربيها على ايده للغرض دا

.

الان .. الوضع اختلف .. وامريكا اخدت طريق لوحدها .. ولمصلحتها .. ومصر تعافت .. وفاهمة الوضع الحالي والأهداف الخاصة بكل دولة كويس وبتلاعب الكل .. واللى مقويها تماسك الرباعى العربى كويس .. واللى مقويها اكتر ان الشعب المصرى خلاص فهم ..
من بعد 500 سنة تعرض فيهم لتجريف فكرى وثقافى رهيب ومتعمد من الاستعمار
.

ماتخافوش على مصر من تهور اردوغان .. وتصريحاته الهبلة بتاعة التنقيب عن الغاز .. لان اصلا المركب اللى راحت الموقع غير مجهزة باى معدات حفر او تنقيب .. دا كان مجرد بالونة اختبار لمصر .. والرد كان فورى .. وقوى .. وحاسم لاردوغان ولمن يحرك اردوغان .. ولكل اللى حسوا ان كل اللى بيخططوله من 100 سنة راح عالفاضى .. وضاع منهم الغاز
.

التحدى الوحيد امام قوى الشر الان .. هو استقرار مصر
لذلك ستزداد التوترات حولنا من كل جانب .. من غزة شرقا .. وليبيا غربا .. واليمن ومضيق باب المندب والسودان جنوبا
وحيزداد تدخلهم فى الدول دى تحديدا .. ليبيا والسودان واليمن ليس خوفا على شعوب هذه الدول .. ولكن الهدف هو مصر والضغط عليها وكسرها باى شكل .. لانها لو قامت .. لايمكن لحد حيعرف يوقفها او يوقعها تانى .. أبداااااا
.
.

الشئ اللى حيبوظلهم دا كله هو :
1- استقرار الوضع السياسى فى مصر
2- صمود الشعب وتماسكه وثقته فى قيادته
3- تماسك الرباعى العربى امام اى تحديات لتفكيكه
وبمنتهى الاختصار
احنا اليومين دول فى مرحلة حرجة جدا .. وصعبة .. واصعب من كل الفترات السابقة اللى كنا بنلاعب أذيال وشوية كلاب وخرفان
احنا الان دخلنا فى ليفل المواجهة مع الوحش .. الللى بيحرك الامور .. دخلنا المواجعة مع ملك الشر
والفترة دى ليها احتمالين فقط لا ثالث لهما

1- تمسك نفسك كشعب وكقيادة .. وتستحمل .. ولو عديت حتكون اقوى دولة بالشرق الاوسط بلا منازع .. بلا منازع فعلا
2- تنهار .. والامور تفلت منك .. وحتكون اسود من السودان وليبيا .. والعالم كله حيفرح فيك .. لانك موقف حال الدنيا كلها
.
.

اعتقد ان المواجهة هذه المرة مختلفة لاننا قارئين الملعب كويس .. وفاهمين كل المؤامرات وفضحناها .. وعارفين مين بيلعب مع مين .. وفين .. وليه .. عشان كدا كلي ثقة إن ربنا هينصرنا وهنعدي .. وهنكسب
.
.

انتم ناسيين مين الشعب الوحيد فى التاريخ الحديث والقديم اللى طرد سفير بريطانى .. اللى الملل بيضربله تعظيم سلام .. انتم يا مصريين .. وتخديدا الجروب دا .. والله عمرها ما حصلت .. مين دا اللى يجرؤ يقول لسفير بريطانى ارحل .. ويجبره انه يهرب من باب السفارة الخلفى فى سواد الليل لبريطانيا .. هرباااان زى الحرامية او زى اللى عامل عملة
المهم .. نكمل صمودنا .. ونكون ايد واحدة .. ونتحمل علشان بلدنا .. وندعم جيشنا وقيادتنا السياسية لحد ما نعدى الفترة الحرجة دى العالم بيعاد تشكيله الان .. ومصر تشارك فى رسم الخريطة لصالحها ولصالح الانسانية .. ولصالح الخير ضد الشر….

تحيا مصر🇪🇬🇪🇬🇪🇬 تحيا مصر ‏

Related posts